یکی از دغدغه های امروزه بیشتر مردم این است که با شروع گرما و شرایط جوی آن جهت خرید و آگاهی از ویژگی های یک کولر گازی خوب چه کنند ؟

حتی این مسئله یکی از مهم ترین مشکلات مناطق گرمسیری می باشد .

امروزه مردم به دنبال وسیله ای هستند که علاوه بر تامین هوای خنک و مطبوع از کارایی و قابلیت بالایی برخوردار باشد . در بیشتر شهر های بزرگ و صنعتی با توجه به شرایط جوی و افزایش دما استفاده از کولر های گازی و اسپلیت رواج پیدا کرده است .

همچنین دلیل دیگر افراد برای استفاده از کولر های گازی نسبت به سایر کولر های دیگر مزیت آن می باشد .

اما آیا تاکنون به این مسئله دقت کرده اید که ویژگی های یک کولر گازی خوب چیست ؟

در این مقاله سعی داریم به این موضوع بپردازیم :

تعریف کلی از کولر گازی

کولر گازی با تبدیل گاز به مایع و سپس مایع به گاز گرما را می گیرد و تولید سرما می کند .

به طور کلی کولر گازی علاوه بر این که وسیله ی سرمایشی و گرمایشی است باعث تولید هوای مطبوع در داخل منازل مسکونی ، محل کار و مغازه شما می شود .

با تولید کولر های گازی در طرح ها و مدل های مختلف و مناسب با هر مناطق و شرایط آب و هوایی و حتی طرح ها و مدل های مختلف افراد می توانند با توجه به شرایط خاص و سلیقه خود کولر گازی مورد نظر خود را انتخاب کنند .

ویژگی های یک کولر گازی خوب

چه نوع کولر گازی بخریم : ویژگی های یک کولر گازی خوب

کولرهای گازی به سه نوع کلی تقسیم می‌شوند :

  • کولر گازی اسپلیت
  • کولر گازی پنجره‌ای
  • کولر گازی ایستاده

کولر گازی پنجره ای :

این مدل کولر گازی نیاز به برق‌ کشی جداگانه‌ ای ندارد و تنها با وصل کردن کابل برق به پریز شروع به کار می‌کند . در این نوع ، نیازی به سوراخ کردن دیوار و رد کردن لوله‌ های مسی هم نیست .

بدنه‌ ی یکپارچه‌ ی کولر به‌ سادگی درون پنجره جا می‌خورد و به‌ سرعت آماده‌ ی استفاده می‌شود . ویژگی های یک کولر گازی خوب : قیمت پایین و قدرت خنک‌ کنندگی زیاد ، از مزیت‌های اصلی این کولر ها است و وزن زیاد و مصرف برق به‌ شدت بالا در کنار ایجاد سروصدا ، نقاط ضعف کولرهای پنجره‌ ای به شمار می‌ روند .

کولر اسپلیت :

دسته ی دیگر از کولر های گازی ، اسپلیت یا اسپیلت هستند .

کولرهای اسپیلت قیمت بیشتری در مقایسه با کولرهای پنجره‌ای دارند ؛ اما مصرف برق‌ شان به‌ مراتب کمتر است کولرهای اسپلیت از دو قسمت داخلی و بیرونی تشکیل شده‌ اند که برای اتصال این تکه‌ ها به یکدیگر ، که به هر کدام یک یونیت گفته می‌شود ، باید از لوله‌های مسی انتقال حرارت استفاده شود .

معمولا برای زیبایی بیشترِ یونیتِ داخلی کاری می‌کنند که لوله‌ های مسی در معرض دید نباشند . به همین دلیل با ایجاد حفره‌ هایی درون دیوار ، لوله‌ های مسی را از درون آن رد می‌کنند . سختی این کار و نیاز به بازکردن یونیت داخلی برای اتصال برق کولر از جمله‌ی دلایلی هستند که باعث می‌شود برای راه‌ اندازی کولر های اسپلیت به یک نصاب حرفه‌ ای و ماهر نیاز پیدا کنید .

سازندگان کولر های اسپلیت معمولا مشخص می‌کنند حداکثر فاصله‌ ی ما بین پنل و موتور ، که به وسیله‌ی لوله‌ های مسی به هم وصل می‌شوند ، باید چقدر باشد .

دقت کنید اگر امکان نصب موتور در فاصله‌ی بین ۵ تا ۱۰ متری پنل را ندارید ، یا از فکر کولر اسپلیت بیرون بیایید یا حتما کولری بخرید که در ساختمان شما جوابگو باشد .

ویژگی های یک کولر گازی خوب کولر اسپلیت

کولر گازی ایستاده :

از این کولر ها یا در مصارف صنعتی مانند مکان‌های عمومی پر رفت‌ وآمد ( پایانه‌های مسافربری ، فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای ، مساجد و … ) استفاده می‌ شود یا مصارف خانگی بسیار خاص .

آن دسته از کاربرانی که امکان نصب کولر پنجره‌ای ندارند یا به دلیل مستاجر بودن ، اجازه‌ی دخل و تصرف در دیوار منزل مسکونی را ندارند هم ممکن است به‌ ناچار به سمت این کولر ها سوق داده می شوند .

کولر گازی ایستاده

قبل از خرید کولر گازی توجه به چند نکته لازمه و ضروری می باشد :

  • متراژ محیط مورد نظر
  • بازده انرژی
  • تعداد پنجره ­ها
  • قیمت محصول
  • میزان صدا
  • نگهداری و تمیزکردن
  • خدمات پس از فروش

متراژ محیط مورد نظر :

برخی افراد فکر میکنند اگر کولر گازی بزرگ تر باشد سرمایش بیشتری دارد . این تصور اشتباه است چون اگر کولر گازی بر اسای متراژ تعیین نشود و بزرگ تر از حد معمول باشد باعث از بین رفتن رطوبت محیط می شود علاوه بر آن باعث مصرف زیاد برق نیز می شود .

بازده انرژی از ویژگی های یک کولر گازی خوب

از ویژگی های یک کولر گازی خوب کارایی آن است . هر چه نسبت ظرفیت سرمایش دستگاه به میزان برق آن بیشتر باشد بازدهی آن کولر بالاتر است .

اگر این ظرفیت سرمایشی نسبت به میزان برق بالاتر رود باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود که این بازدهی به منظور مصرف برق کمتر و در نتیجه کاهش هزینه هاست .

کولر گازی و اسپلیت ویژگی های یک کولر گازی خوب

تعداد پنجره ­ها :

 از دیگر ویژگی های کولر گازی خوب ، هماهنگی با هندسه و کیفیت هوای محیط منزل است . پنجره­ های موجود در محیط مورد نظر ، نورگیر بودن آن­ها ، دو جداره و یا تک جداره بودن عایق بندی ، داشتن و یا نداشتن پرده روی انتخاب کولر گازی تاثیر دارد .

قیمت محصول از ویژگی های یک کولر گازی خوب :

برخی کولر های گازی متناسب با شرایط جغرافیایی هر منطقه ساخته شده اند مثلا  بعضی از کولر های گازی مناسب مناطق گرم و مرطوب هستند که قیمت آنها بیشتر است . مانند کولرهای گازی با کمپرسور پیستونی تروپیکال .

ولی توجه داشته باشید خرید کولر گازی گران قیمت ملاکی بر خوب بودن آن نیست پس به این نکنه در هنگام انتخاب و خرید توجه داشته باشید .

بعضی از دیگر کولر های گازی هستند که علاوه بر سرمایش ، گرمایش نیز ایجاد می کنند که این کولر ها در مقایسه با سایر کولر های گازی گران تر هستند .

میزان صدا از ویژگی های یک کولر گازی خوب :

کم­ صدا بودن از ویژگی های کولر گازی خوب است. کولر های گازی که دارای پنل داخلی هستند بی صدا نیستند ، بیشترین صدای تولید شده در این تجهیزات مربوط به حرکت کمپرسور آن­ها است .

معمولا اسپلیت­ ها با کمپرسور پیستونی بیشترین صدا را دارند و نوع کمپرسور اسکرال کم­ترین سر و صدا را ایجاد می­ کند .

نگهداری و تمیزکردن :

همه کولر های گازی یک قطعه خارجی نیز دارند که در بیرون از محیط و معمولا پشت پنجره­ ها قرار می­ گیرد .

برای نگهداری بهتر و پیشگیری از هزینه­ های تعمیرات ، بهتر است از سایه­ بان برای کولر گازی استفاده شود .

همچنین کولر های گازی دارای فیلتر های تصفیه هوا هستند که پس از مدتی نیاز به تعویض و یا تمیز شدن دارند . دسترسی آسان به فیلترها از ویژگی های کولر گازی خوب است .

کولر گازی دیواری

خدمات پس از فروش :

این نکته بسیار حایز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد . تعدد مراکز نصب و سرویس کولر گازی مزیت محسوب می ­شود . باید مارکی انتخاب شود که مراکز خدمت رسانی بیش­تر و فعال­ تری دارد .

داشتن دفترچه راهنمای فارسی و CD راهنمای استفاده از کولر گازی و خدمات دوره ­ای رایگان ، می­ تواند از ویژگی های کولر گازی خوب و مناسب باشد .

از دیگر ویژگی های یک کولر گازی خوب باید دارا باشد شامل این موارد می باشد :

  • توجه داشته باشید که در هنگام خرید کولر گازی فقط به قیمت آن توجه نکنید بلکه مهم ترین موضوع برای داشتن یک کولر گازی خوب مصرف کم انرژی آن است . موتورهای اینورتر به عنوان کم مصرف‌ ترین موتور کولر های گازی شناخته می شوند بنابراین بهتراست مشتریان با توجه به فضای مورد نظر اسپیلت با قدرت موتور مناسب را انتخاب کنند و همچنین اولویت خرید خود را بر میزان مصرف انرژی متمرکز کنند زیرا که کولرهای گازی با درجه کیفی B در طولانی مدت هزینه‌ ی زیادی را خواهند داشت .  کولر های گازی با رده‌ی کیفی  A+  آ پلاس  و یا A++  آ توپلاس در بازار وجود دارند و همگی به طور میانگین ۴۰ درصد صرفه جویی انرژی را دارا هستند .
  • یکی دیگر از این موارد در دسترس بودن قطعات می باشد . در صورتی که کولر گازی با اختلال مواجه شده و نمایندگی و قطعات در دسترس کاربر نباشد امکان تعمیر کولرگازی برای کاربران فراهم نمی شود .
  • به روز بودن سیستم پنل داخلی و خارجی کولر گازی از جمله عوامل تمیز دهنده ی یک کولر گازی خوب از بد است . با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی کولر گازی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همراه با ارتقاء تکنولوژی دستخوش تغییراتی می شود .
  • توجه به برند یکی دیگر از نکاتی است که در بررسی ویژگی های یک کولر گازی خوب مورد توجه قرار می گیرد . برند خوب یک دستگاه تعیین کننده ی موجود بودن قطعات جانبی آن می باشد . به طور کلی هر چه برند مورد نظر محبوب تر باشد قطعات برای کولر گازی راحت تر در دسترس کاربران قرار می گیرند .

کولر گازی و اسچلیت دیواری

از جمله بهترین برند های خوب می توان به این موارد اشاره کرد :

گری ، جنرال ، اجنرال ، ال جی ، سامسونگ ، پاناسونیک ، شارپ ، ویستینگ هاوست و بکو و …

فروشگاه اینترنتی چینوپ اراده دهندهی کلیه محصولات از جمله کولر گازی :

فروشگاه اینترنتی چینوپ ارائه دهنده ی محصولاتی با برند های عالی و محبوب است که آماده ی عرضه محصولات خود در سراسر کشور می باشد .

مشتریان می توانند با خیال آسوده به این فروشگاه اینترنتی مراجعه کرده و از میان کولر های گازی با برند های عالی وسیله ی خود را خریداری کنند و در کمترین زمان درب منزل با ارسال رایگان تحویل بگیرند .